A világ legegyszerűbb módja a hatékonyabb tanulásért

2015.01.26. 09:15 | Szerző: Weitz Teréz


Tanárnő ihatok? 

Gyakran hallom e kérdést. Válaszom ilyenkor: Mi az hogy! Kötelező. Sajnos az iskolában sok helyen tiltják még az óra alatti ivást. Pedig milyen rosszul teszik! Számtalan kísérletet végeztek az agyműködés, a víz és a koncentráció kapcsolatáról. Egyértelműen kiderült, hogy a dehidratáltság egészen súlyos tanulási problémákat okozhat.

14%-kal gyorsabban jár az agy

Brit kutatók önkéntesekkel kísérleteztek. Éjszakától kezdve nem ihattak az alanyok, majd a szellemi feladatok előtt kekszet ettek. Az egyik csoport fél liter vizet ivott a feladat megoldása előtt, míg a másik csoport nem ihatott. Megdöbbentő lett a különbség. 14%-kal jobb eredményt értek el a vízivók. 

Tanulási képesség és dehidratáltság

Egy másik kísérletben 25-en vettek részt. 3 napon át folyt a vizsgálat. A lányoknak futópadon kellett futniuk 3x 40 percet. Az egyik csoport előtte vízhajtót is kapott, míg a szerencsésebbek folyamatosan ihattak. Majd jött a megmérettetés. Kognitív teszt. Azt hiszem nem kell sokat találgatnod, hogy mennyivel lett rosszabb eredménye a vízhiányos lányoknak. De nem csak gyengébb teszteket produkáltak! Koncentrációjuk a mélységekbe zuhant. Fáradtak, kimerültek lettek. Sőt, iszonyatosan rossz kedvük lett. A nagy gáz viszont, hogy nem érezték a dehidratáltságot!

Miért nem tudsz tanulni szomjasan?


Az agy először a kötelező, életfenntartáshoz szükséges feladatokat látja el. Ha minden OK, akkor jöhet a többi. Akkor hajlandó tanulni is. Olyan mint egy kéjúr, akit ki kell szolgálnod és csak utána tesz meg valamit az érdekedben. Tested 70%-a víz. Agyad 80%-a víz. Ha 2%-kal kevesebb a szervezetedben a víz, akkor a tanulási teljesítményed már csak 70%-os. A víz viszi az infót. Képzeld csak el, hogy a Dunára teszel egy papírhajót, akkor, amikor áradás van és akkor, amikor aszály van. Órási a különbség. Ugyanez játszódik le a szervezetedben. Aszály idején hiába is tömöd magadba a tudást, alig halad. 

Koncentráció hiánya felnőtt korban

38 éves kor felett jelentkeznek az első figyelemhiányos, elfelejtős jelenségek. Persze ennek is az egyik oka, hogy nem iszol eleget. De más baj is van. Mégpedig a túlterheltség. Ilyenkor az agyadnak már több dologgal kell foglalkoznia. Munka, család, otthon. Bizonyos mértékig győzi a koponyád a feladatokat, de eljön az a pont, amikor fellázad. Jó, ha van megosztott figyelmed, de van amikor bizony nem arra lenne szükséged. Mit tehetsz? Tehermentesítsd agyad egyszerűen, naplóval. Nem káptalan a te fejed sem! 

Mikor igyál, hogy hatékonyabban tanulj? 

Reggel, éhgyomorra igyál egy pohár vizet. Sokkal kézzelfoghatóbb, hogy mennyit igyunk, ha pohárban tudjuk az adagot. Napi 9 pohár víz segíti a tanulást. A tanulást mindenképpen egy nagy pohár vízzel indítsd. Legyen az asztalodon, a kezed ügyében egy üveg mentes ásványvíz és folyamatosan kortyolj tanulás közben is. Hadd áramoljon a tudás a fejedben. És nem mellesleg, legyen tőle jó kedved is. 


 

Hozzászólások - Szólj hozzá Te is!