4 meggyőző érv, hogy miért szókártyáról tanuld a szavakat

2020.05.18. 11:24 | Szerző: Weitz Teréz




  1. Látod, érzed, kézzelfogható a haladásod. LÁTVÁNYOS!


Kezedben van modjuk 15 szókártya. Kikérdezed magad, amit tudsz, lépteted tovább. Itt találod a mit jelent a léptetés.

Visszamarad 4. Erre azt fogod mondani, hogy csak 4-et nem tudok. 11-et tudok. Megkönnyebbülsz. Jó érzéssel tölt el.

Ellenben, ha a szavak maradtak a szövegben, vagy a szószedetben és 15-ből nem tudsz 4-et, akkor azt sugallja az elméd, hogy nem tudod a szavakat. Máris jön az önvád. A hibáztatás. Még ha nem is tudatos, figyeld meg a gondolataid. Bántod magad. Szégyelled magad. A legrosszabb, amit csak tehetsz.

Ezt ahhoz tudom hasonlítani, hogy amikor még kp-ban kaptad a fizetésed és spóroltál, az látványos volt. Örültél, ahogyan gyűlik a kis pénzed.

Mióta bankba kapod, látod ugyan a számot, de nem olyan erős az érzete, hogy gyűlik.

Azt is megfigyelhetted, ha kártyával fizetsz, sokkal könnyelműbb vagy, mintha szó szerint a kis vagyonkádból kellene odaadni a pénzt.

 

  1. Ha a szövegből kiemeled a szót/ szókapcsolatot, akkor az egy sok helyen használható, mobil elem lesz.


pl. Péter hat nie genug Geld. > új szó neked ebben

genug- elég

das Geld- pénz

Egy kártyára írod ki. genug Geld - elég pénz

Innentől kezdve az agyad nem csak abban a mondatösszetételben ismeri fel. És mehetnek az ötletek. Mondj velük hangosan annyi mondatot, mennyi eszedbe jut.

Ha nem emeled ki, az agyad az eredeti összetételben hagyja.


  1. A kártyákon lévő szavakat kiterítheted.


Jó, ha az igét piros kártyára írtad. Mehet a hangos beszéd, a számtalan mondat, kérdő mondat az előtted fekvő kártyákról. Megint jön a jó érzet. Oh, én beszélek!



  1. Jobb a kártya, mint a szótanuló applikáció


Nem jelenti azt, hogy ne használd az appokat. De ne helyettesítse a kártyákat. Kombináld.

Miért? Magyaroszági egyetemen végezték a következő kísérletet. Ugyanazt a szöveget kapta két egyetemistákból álló csoport.

1.      számú csoport könyvben.

2.      számú csoport ipoden illetve laptopon.

A feladat az volt, hogy szóban és írásban számoljanak be az olvasottakról. A könyves csapat sokkal kifinomultabban, érthetőbben fogalmazta meg a szöveg tartalmát.

Az eszközről tanulók feladatteljesítése szinte értékelhetetlen volt.

A kézzel írás és a könyvből olvasás más, finomabb agyműködést stimulál. Amikor kézzel írsz, nem csak a látás érzékszervét vonod be a tanulásba, hanem a tapintást, szaglást is.


Gyakorlat

Írd a levegőbe az „a” betűt. Majd a „b” betűt. Jöjjön az „f”.

Üsd le a billentyűzeten az „a” betűt. Majd a „b” betűt. Jöjjön az „f”.

Szerintem nyilvánvaló a különbség és a válasz is arra, hogy az írás az első lépése a tanulásnak.

 

 

 

Hozzászólások - Szólj hozzá Te is!