Vizsgadrukk érettségin, avagy tuti tipp vizsgadrukk ellen

2017.06.13. 13:25 | Szerző: Weitz Teréz


Vizsgadrukk érettségin

Belső monológ:

Semmit sem tudok. Itt ülök a papír fölött és egy árva gondolat sem rémlik fel abból, amit megtanultam. Valamit csak kellene írnom rá. Néznek. Látják, hogy nem jegyzetelek. Fogd meg legalább a tollat! Jó, ne olyan görcsösen. Mág a szuszt is kiszorítod belőle. Na gyerünk, legalább arról írj, hogy tegnap mit csináltál egész nap. Akkor már nem néznek rád összevont szemöldökkel.

Tök tiszta lappal odakullogsz a bizottság elé. Máskor ez jó, tiszta lappal indulni. De ez nem  az a helyzet. Óvatosan leülsz. Úgy fogod a lapot, hogy ne tudják elolvasni, hogyan töltötted a tegnapot. Majd felnézel, szád önálló életet kezd. Mond valamit. Fogalmad sincs mit, de beszél. Persze semmi köze a tételhez, amit húztál. A döbbenetet látod a tanárok arcán. Kérdezzetek már valamit....hátha akkor..... Jön a mentő kérdés. Fejedben oly sötét van, mint egy pincelyukban éjszaka. Semmi. Feladod. Most már mindegy. Ez egyes. Elengedés. Beletörődés.


Vizsgadrukk képekben

Lejátszódik a fejedben hasonló jelenet? Észrevetted e, hogy miközben ilyen gondolatokat gyártasz, képek kísérik a belső beszédet? Akár filmrendezőként meg is tudnád rendezni a jelenetet, oly élethű, amit látsz. Még ott sem vagy, hiszen egy csomó napod van a szóbeli érettségiig, de mégis lüktet az agyad, összeugrik a gyomrod, zakatol a szíved, felmegy a vérnyomásod. Képes vagy hányingerig eljutni ezzel az önkínzással.


Valóság vagy fantázia

Mi történt a testeddel? Hogyhogy ilyen fizikai tüneteket produkáltál a gondolataiddal? Az agyad nem tud különbséget tenni valóság és nem valóság közt. Placebó. Gondolj egy citromra, Pavlov kutyájára. Mind mind bizonyíték arra, hogy a test és az agyad működése a gondolattól függ. De ez tök jó! Mert ha ilyen öngyilkos gonolatokat tudsz gyártani, akkor ugyebár tudod az ellenkezőjét is csinálni. Vagyis a szabadság a Te kezedben van. Te irányítod a tested, az agyad. Irányítsd hát jól!


Félelem 

Képzeld el, hogy sétálsz az utcán, majd szemben áll veled egy rotweiler. Körülnézel. Gazdi sehol. Póráz sehol. Torkodban dobog a szíved. Mit csináljak? Egészen óvatosan a falhoz lapulva próbálsz menekülni. Még levegőt sem veszel. 

Ugyanez mással. Szemben vele a roti. Gazdi sehol, póráz sehol. Belső monológ. Ez igen. Ez a kutya. Nem is azok a kis pincsikutyák, ölebek, akiknek még az ugatása sem több egy egér cincogásánál. A kutya legyen kutya. Legyen erős, határozott. Védjen, óvjon, az a dolga. Majd határozott léptekkel az idegen elsétál a kutya mellett. Semmi fizikai tünet.


Félelem a vizsgától

Hogyan alakult ki a félelem a vizsgától? Nem így születtél. Azt ugye tudod. Hanem kialakítottad. Kialakították. Szüleid, tanáraid, saját tapasztalataid, társaid elbeszélései vizsgahelyzetekről. Mind mind negatív élményként került mentésre a fejedben. Nem biztonságos szituáció a vizsga, amitől menekülni kell. Ha pedig menekülni kell, akkor a menekülésre készíted a tested, nem a gondolkodásra. Egészen biztos lehetsz benne, hogy vizsgadrukkal a fejedben beáll az agyhalál. Hiába van benne sok tudomány, blokkolva vannak a kapuk. Csak akkor fog kinyílni, ha kiléptél a folyosóra, megszűnik a stresszhelyzet, beindul a gondolkodás.


Tippek vizsgadrukk ellen

Azért írtam ilyen hosszan a stressz működéséről, mert ha rögtön azt mondom, vizualizálj, akkor azt mondod menjek a csudába. Pedig a stresszel is vizualizálsz, csak rossz irányba. Fordítsd meg.

Ezzel felül tudod írni a korábbi emlékképeket. Minél többször teszed, annál hatásosab lesz. Van erre bizonyíték? Naná! Több száz. Sportpszichológiában főként. Ma már csak az a sportoló nyerhet, aki rendszeresen vizualizál. Az edzés nem elég.

http://5mp.eu/fajlok2/smileagility/mental_www.5mp.eu_.pdf 





 

 

Hozzászólások - Szólj hozzá Te is!