Megkezdődött az átmenet a Jobb agyféltekés világba

2013.04.16. 09:09 | Szerző: Weitz Teréz

A jobb agyfélteke és a relaxálás

salvador_dali_szerint-001_965468_69675.JPG"Az ábrándozás az élet megrontója." Jaj de sokszor hallottam ezt a szüleimtől. Annak viszont örülök, hogy a mai ifjúság számára már kevésbé ismerten cseng ez a mondat. Nem tudom hallottál e róla, hogy nagy tudósok, feltalálók, rendszeresen relaxáltak. Nem régen olvastam, hogy Dalí, hogyan tudott ilyen megdöbbentő fantázia képeket alkotni. Egyszerűen csak lefeküdt a kanapéjára és lazított. Vagyis meditált. Amikor alfa állapotba került, csodás, extrém dolgokat látott, ilyenkor felpattant és azonnal megcsinálta a vázlatot. Igen ám, de gyakran belealudt a meditálásba és elfelejtette a jobb agyféltekéje által megálmodott látványt. Több se kellett neki, letett a kanapé mellé egy teáscsészét, kezébe vett egy kanalat és belelógatta a csészébe. Amikor az alfa állapotból átkapcsolt alvó fázisba, kiejtette a kezéből a kanalat, mely megcsörrentette a csészét, s ezzel nem került át a fantázia szülemény az álomvilágba, hanem a vászonra. De Einstein is hasonlóan gondolkodott el egy-egy fizikai problémán. Ha a történetmesélők nem hazudnak, akkor ő ezt vödörrel és vasgolyóval a kezében tette.

Mit kíván a konceptuális kor?

Alkotókészséget, kapcsolatteremtő képességet, vagyis empátiát, magas fokú kreativitást, azaz látszólag össze nem függő ötletekből újat kreálni, és jó kommunikációs készséget. Ez bizony mind mind a jobb félteke erőssége. Mert a bal agyfélteke korlátozott, viszont a jobb félteke számára nincsen lehetetlen. Erről jut eszembe Jill Bolte Taylor agykutató professzor előadása arról, mit érzett akkor, amikor a bal féltekéjében agyvérzést kapott. Megszűnt számára a realitás, tökéletesnek, gyönyörűnek érezte magát. Eggyé vált a világgal és azt gondolta csodákra képes. Boldog volt. Ugye hihetetlen? Boldognak lenni, miközben érzi, hogy lassan lebénul a bal fele. Ha még nem láttad, mindenképpen ajánlom megnézni, már csak azért is, mert jobban megérted a a két félteke eltérő személyiségét. http://www.ted.com/talks/lang/hu/jill_bolte_taylor_s_powerful_stroke_of_insight.html?source=facebook#.URaS-mpdUW8.facebook
Persze jó lenne ebben az eufóriában élni és tökéletesnek gondolni magad, de a bal agyfélteke nélkül sajna nem élvezhetnéd ezt az állapotodat sokáig. Amint kilépnél a szobádból a reális világba, elütne az első autó.

A jobb agyfélteke edzése

452941b9e4ef7a717117054b8e7eecac.jpgA bal agyfélteke által vezérelt világ, a technika, sőt még a balról jobbra olvasás is törvényszerűen magával hozta a jobb agyfélteke elsatnyulását. Nincs más választásod, ha a konceptuális korban el szeretnéd érni a céljaidat, edzened kell a jobb féltekédet. Ennek sok módja van. Egyik, merem mondani a legfontosabb, a meditálás. Ha csak azt vesszük, hogy 15 perc relaxálás felér 2-3 óra alvással, máris  megérte. De sokkal többről van szó. A jobb agyfélteke alfa állapotban képeket alkot.(Dalí) Végre újra te csinálod a képeket és nem készen kapod őket. Az iskolai stressz, melyről annyit beszélünk a diákélet megrontója. Nos, a meditáció alkalmával a test úgy reagál, hogy lelassul a pulzus, a szívverés, egy egészséges fizika állapotba kerülsz. Egy felmérést is végeztek és megállapították, hogy azok körében, akik rendszeresen alfáznak, kevesebb a szívbeteg és az infarktus. Kísérletet végeztek pszichológusok. Rendszeres relaxálókat és nem relaxálókat ültettek be egy orvosi várószobába. Majd egy színész, járókerettel belépett és elesett. A relaxálók sokkal több alkalommal segítettek, mint a másik csoport. Tehát az empátiát növeli. Egy jógi is bemutatta mit tud. Azt állította, hogy rögtön meg tudja számára ismeretlen emberekről állapítani, hogy meditálnak e. A titka az volt, hogy döntéshelyzet elé állította az alanyokat. A meditálók azonnal döntöttek. Míg a nem meditálók vacilláltak.

 NAT,  avagy  relaxálás tesi órán

karrier1.jpgBagdy Emőkének köszönhetően lazíthattok az iskolában. Nagyon szeretném, hogy ez a kezdeményezés sikerrel járna. Láttam egy videó felvételt, amerikai iskolák gettó negyedében készült. Ahol a diákok 90%-a kezelhetetlen volt. Ők is bevezették a közös meditálást és csak pozitív eredményről számoltak be tanárok és diákok egyaránt. Viszont megszólalt a bal felem. Illetve már visszajelzések is alátámasztják a pesszimizmusomat. A tesi tanárok nem fogadják kitörő örömmel ezt a feladatot. Azt mondják majd kiülünk az udvarra, nézzük öt percig az eget és beírom, hogy meditáltunk. Ebben az esetben pont az ellenkezőjét érjük el. Le fogják degradálni az ellazulás csodáját. Nevetségessé teszik és talán még utálatot is váltanak ki vele. Nagyon szeretném, hogy ne így legyen. Szerintem csak az tanítsa meg a diákjait meditálni, aki maga is rendszeresen teszi. Aki meg van győződve elképesztő hatásáról és ismeri a biológiai hátterét is. Én tanítom diákjaimnak a meditációt. Örömmel veszik, imádják, sőt kérik. Alapjában véve a rohanó világban mindenkiben ott él a vágy a megnyugvásra, a lelassulásra, a fantáziavilágra.  
Te, kedves olvasóm, mivel követője vagy írásaimnak, voltál már előadásomon, tudod, hogy mit kíván az új kor. Meditálj. Ne foglalkozz azzal, mit mondanak erről az ellenzők. Mert Te leszel a befutó azáltal, hogy elsőként fejleszted a jobb agyféltekéd képességeit. Mire a többiek felébrednek, te már úton vagy életed célja, értelme felé.

 

Hozzászólások - Szólj hozzá Te is!