Hogyan nyerd vissza a koncentrált gondolkodás képességét

2018.01.07. 11:02 | Szerző: Weitz Teréz


Digitális csábítás

A digitális technika csodás lehetőség. Kinyitja számodra a világot. Hat az elmédre, az érzelmeidre. De tényleg csak pozitív irányban? Mint minden más az életben, semmi sem csak fekete, vagy csak fehér. A media sem az. Szeretjük a dolgokat kategorizálni. Jó vagy rossz. Pedig ez badarság. Az internet adta lehetőségek tárháza már állandóan veled van, kétélű fegyverré vált. Nem véletlen, hogy éppen a Google dolgozói védik, óvják legjobban gyerekeiket a technika vívmányaitól. Pont ők, akik kitalálják őket. 

A Facebook, Insta, Pinterest, Twitter beszippant

Bevallom engem is elrabolt. Nem egyszer égett oda az éppen készülő ebéd. Késtem el megbeszélt találkozóról, vagy nem végeztem időben a betervezett feladatommal, mert nem vettem észre az idő múlását. Sok- sok hátrányom származott már belőle, mire felébredtem és azt kiáltottam magamban: Kisanyám! Mi a fenét csinálsz! Látszattevékenységet művelsz! Duplán pazarlod az időd! Kószálsz a szósölmédiában, ahelyett, hogy értékes dologgal foglalkoznál. Koncentrációd a béka segge alatt van időnként. Pont azért, mert állandóan ugrál a figyelmed. 

Szóval ez nálam hatott. Tudatos lettem. Figyelem magam. Nem engedem magam elcsábítani, belehajszolni a mókuskerékbe, hogy : mégcsakeztazegyet. 

Nassolsz és nem laksz jól 

Szoktál nassolni? Na... Mi történik veled a folyamatos nassolásnál? Eltelít, de nem laksz jól. Sőt még lelkiismeretfurdalásod is van. De az a kisördög mégsem hagy nyugodni. Észre sem veszed, hogy már megint valamit a szádba csempésztél. 

Ugyanezt műveled a géped, telefonod, tableted, Tv meg minden kütyü segítségével. Nassolsz. Apró kielégültségeket érzel. De az orgazmusig nem jutsz el. Majd elönt a kielégületlenség, elégedetlenség érzése és nem tudod honnan jön. Stressz, szorongás. A szorongás a legrosszabb. Rosszabb, mint a félelelem. Mert a félelemnek van tárgya. Ha van tárgya, meg lehet szüntetni. A szorongásnak nincs tárgya. Csak úgy van. Rádtelepedett. Okozója sokszor a média. 

Mit csinál az agyaddal a média

Manapság luxus egy dologgal foglalkozni. A túlzott aktivitás, az állandósult figyelemmegosztás, a modernkori élvhajhászat. Nem vagy jól. Szimultán sok mindent csinálni nem lehet jól. Ne gondold, hogy te ebben jó vagy.(Persze van, amikor arra van szükség.) Hosszú távon ha csinálod, agybéli képességeidet csúnyán, nagyon csúnyán hazavágod. 

Hogyan állítsd vissza a koncentrációd, folyamatos gondolkodásod

Tégy úgy, ahogyan én. Nálam hatott az, hogy tudom, mennyire ártok magamnak azzal, ha kontroll nélkül médiát zabálok. Egyszerűen csak figyelem magam. Jó, nekem jól működik az önfegyelmem. 

Ha a tiéd nem, akkor tedd ezt. 


Vagy mégis? Ha igen, zombi lesz belőle. Hidd el nekem. Gyerekekkel, tinikkel foglalkozom. Elképesztő nagy baj van már most. Azért tudott baj lenni, mert mindenkit váratlanul ért ez a villámcsapásszerű technikai fejlődés. Nem voltunk rá felkészülve. Még csak lassan jönnek a visszajelzések, hogy valami nem stimmel.  

Fókuszált gondolkodás

A belső és külső élet gazdagságát a gondolkodás adja. A fókuszált figyelem, nyugodt koncentrálás. Igen, időnként a semmittevés, az unatkozás. 

Epikurosz, Szókratész, Arisztotelész azt mondták a gondolkodásról, hogy az lelki terápia. 

Tehát a technika nem fehér és nem fekete. Nem jó és nem rossz. Tanulj meg vele bánni. 

További 11 jótanács amivel fejlődni tudsz. https://weitzterez.hu/hatekony-tanulas-jo-idobeosztassal/



 

 

Hozzászólások - Szólj hozzá Te is!