Az Y generáció után jön még a Z

2013.05.28. 10:35 | Szerző: Weitz Teréz

Az Y generáció

A-Z-generacio-uralma-alatt-ne-remelj_705161a16e686f4be93b9fee0b8a4389.jpgÉrdekes véletlen, hogy arról írtam a legutóbbi blogomban, hogyan romlott a diákok teljesítménye 1995 óta. Pár nappal később Joó Zsuzsanna, diplomások karrier-tanácsadója, hírlevelében pontosan azt taglalta, hogy milyen nehézségekkel küzdenek a munkaadók, az Y generációt illetően. Akkor azonnal arra gondoltam. Szegény munkaadók, nem tudjátok mi vár rátok, ha jön a Z generáció.

Mit nem tud az Y generáció?

Röviden összefoglalom, miről tájékoztat Zsuzsa a munkaadók tapasztalata alapján. A pályakezdő diplomások nagy része nem tud elemezni, összefüggéseket megérteni, következményeket átlátni. Nem tudják az elvárt feladataikat elvégezni. Hiányok vannak a strukturáltság, pontosság, problémamegoldás, logikus gondolkodás terén. Lojalitásuk a cég iránt nem jellemzi őket és a kommunikáció sem az erősségük. Viszont a megosztott figyelmük rendkívüli. Persze, mielőtt kikérnéd magadnak ezt az általánosítást, szólok, akinek nem inge, ne vegye magára. Vagy mondhatnám azt is kivétel nélkül nincs szabály.
Minden esetre nekem ugyanez a tapasztalatom, sőt, jön még rosszabb is.

Mit tesz még hozzá a Z generáció?

Bár megosztott figyelemre valóban képesek, egy dologra koncentrálni hosszabb ideig, gondolok itt percekre, már nem tudnak. Ezért is romlott a hallásértésük. Ez egy nyelvvizsga feladat, amikor huzamosabb ideig kell az idegen nyelven beszélőre koncentrálni és a hallottak alapján kérdésekre felelni, vagy egyéb feladatot megoldani. Ők maguk mondják, nem tudok odafigyelni ennyi ideig, mit mond a beszélő.
Sok esetben egészen alapvető hétköznapi szavakat kell megmagyarázni, idegen szavakról ne is beszéljünk.
Véleményük nincsen, érvelni nem tudnak, még az őket érintő témában sem. Illetve tudnak, ha előtte összeszedtük az érveket. Hogy jobban értsd két példa: Győzd meg anyukádat, hogy engedjen el a szombati buliba. Érvelj amellett, hogy a kolesz, vagy a bejárás jobb e.
Önértékelésük a két véglet. Vagy nulla önbizalom, vagy zseninek képzelik magukat.
Felelősségvállalásukat nézve sírhatnékom támad. Viszont a kifogások gyártásában nincs hiba. Kár, hogy a kifogásokban semmi kreativitás nincs.

De miért lett ez így?

Hosszan taglalhatnám. De nem teszem, mert hosszút úgysem olvasnak már el. Két okot említek, a bal agyféltekés gondolkodás és a mostani szülői generáció nevelési stílusa. A bal agyfélteke a racionális, elemző, lineárisan gondolkodó, térlátó. Kifelé tekint, parancsol és irányít. Még a jobb féltekének is ő parancsol. A jobb agyfélteke az érzelmes, képekben gondolkodó, összefüggéseket meglátó, művészeteket értékelő, empatikus oldal. Befelé tekint, önelemző. Ahhoz, hogy minden jól működjön a két félteke egyensúlyára lenne szükség.

A jobb agyfélteke hanyatlása

70983.jpgEgy felmérésben olvastam, hogy a szülőknek már csak 30%-a olvas mesét gyermekének. Pedig  mesehallgatás közben a kisgyermek képeket alkot a jobb féltekéjével. Majd azt le is rajzolja, újra meséli, tovább színezve, fantáziálva. Ehelyett a kicsit odaültetik a gép vagy TV elé mesét nézni. Tehát készen kapja a képeket, mint egy fast-food kaját. Persze tovább romlik a helyzet azzal, hogy nem is meséltetik őket, ami által nem fejlődik a kommunikációs képességük, szókincsük. Jut eszembe, a jobb és bal agyfélteke harmonikus működésének fejbe csapása már akkor kezdődik, mikor Baby-kompba kerül a csecsemő, ezért nem mászik.
Egy másik felmérés szerint, melyet 4 országban végeztek és azt vizsgálták, miért romlik a kreativitás, megállapították: Az általános iskola első osztályában 220%-kal kreatívabbak a gyerekek, mint mire érettségiznek. Oh, hát hogyne!" Ahogy az épületeket, úgy a társadalmat is szabályosra csiszolt kövekből lehet felépíteni." (Dr Czeizel Endre)

Az iskola és a jobb agyfélteke viszonya

Az olvasás, írás, számolás a bal félteke dolga. A jobb félteke a megértés. A jobb viszont csak képekben tud gondolkodni. Ahhoz képeket kell alkotni. A lineárisan egymás alá írt sorokat képiesíteni kellene. Mert akkor jönne a heuréka.
Sosem felejtem el az általános iskolás töri tanárbácsimat. 5-ben azzal kezdte a tanítást, hogy megtanította, hogyan kell törit tanulni. Ha megtanultad, azt hogyan kell szóban szépen felépítve előadni. Majd mindenkinek egyszer egy hónapban szóban felelnie kellett, aminek az idejét magad választhattad ki. Osztály előtt, jegyzettel a kézben, un. prezit kellett tartani. Megszoktunk nem félni, megtanultunk előadni. 
Ma alig van szóbeli felelés. Néhány helyen még a verseket is írásban kérdezik. Sok esetben az érettségi az első szóbeli megnyilvánulás.
Alig van olyan, hogy párban, vagy csoportban dolgoznak órán a diákok.
Indokolni, érvelni, vitatkozni? Ilyenről még nem is hallottak a nebulók.

A technika árnyoldala

gyerek-komputerrel-n.jpgMinden jóban van valami rossz. Nos ez a technikára is igaz. Véleményem szerint a legnagyobb kárt a jobb féltekét tekintve a technika hozta. Vagyis a bal félteke által létrehozott eszközök egyben a jobb félteke elsorvasztását okozták. A digitális bennszülöttek nincsenek rákényszerítve, hogy agyaljanak problémákon. Klikk, és ott a válasz. Műelemzés? Keresek a neten valamit. Valaki már csak kidolgozta. 
Emberi kapcsolatok? Cseten megdumcsizzuk. Szókincs sem kell hozzá. 
A gép az igazi időrabló. Odaragaszt. Megy az idő. Jaj, alig maradt néhány perc a tanulásra. De tanulás közben is azon jár az agy, vajon miről marad le a világhálón. 
Információáradat. Ezt csak megosztott figyelemmel lehet bírni. De tudod e mi a megosztott figyelem? Az nem azt jelenti, hogy egyszerre, egy időben több dologra figyelsz. Akinek jó a megosztott figyelme, az azt jelenti, hogy fénysebességgel tud cikázni a figyelem tárgyai között. Mert figyelni az agy egyszerre csak egy dologra tud. Ám a bökkenő, hogy többször van szükség teljes koncentrációra.
Egy kicsit visszamegyek az időben. Volt még olyan kor, amikor a TV segített a fejlődésben. Amikor volt rendes híradó. Amikor a gyerek, kamasz, nem tehetett mást és leült a TV elé. Akkor még tudta, hogy mi történik a világban. Azt hozzá tudta tenni iskolai ismeretihez. Találkozott közben olyan szavakkal, amit nem értett és megkérdezte a szülőket. 
Most van olyan diák, aki nem hallott az iszapkatasztrófáról vagy a pápa lemondásáról.
Nincsen a családnak újság előfizetése. Amikor még volt, a gyerek csak-csak beleolvasott és máris volt infója, véleménye. A Z generáció 3%-a olvas hírportált a neten.

A család

A meseolvasás hiányát már említettem. A közös programok, beszélgetések is hiányoznak. Ezért nem érti a szöveget, mert a leghétköznapibb szavak jelentését sem tudja. A szülő annyira jót akar a gyereknek, hogy mindent megcsinál helyette. Van olyan diák, nem egy, aki még 16 éves korára nem volt postán. A szülő kocsival viszi a csemetét egészen az iskola kapujáig és szállítja onnan haza. Nehogy baj érje az úton. Annyi szakkörre íratja be, amennyit a gyerek kíván. Majd rövid idő után beleun, abbahagyja. Kitartásra nevelés? Elmélyedés egy-egy jobb féltekés művészetben?
Konfliktus esetén a szülő meghátrál. F. Várkonyi Zsuzsa írt erről a jelenségről. Fél az anya, ha ellentmond, elveszíti a gyermeke szeretetét.
Önbizalomhiány és túlértékelés? Erről is írtam már egy korábbi bejegyzésben.

Van kiút?

Mindig van. Aki elolvasta ezt a rövid helyzetjelentést, máris elindult egy úton. Ugyanis a fejlődés első lépése, tudni a hibáról. 
A másik a természet törvénye. Ha felborul az egyensúly és az már nem tartható tovább, elindul a visszarendeződés. A jobb félteke elkezdte visszakövetelni a magáét. Honnan lehet ezt tudni? Soha ekkora érdeklődés nem volt még az ezotéria, spiritualitás, pszichológia iránt, mint most. Vágyunk az érzelmekre, megértésre, értésre, meghallgatásra. Ezt a jobb agyfélteke tudja.






 

Hozzászólások - Szólj hozzá Te is!