10 ok, amiért nem tudsz koncentrálni

2017.07.31. 11:33 | Szerző: Weitz Teréz


Koncentráció nélkül nem jutsz eredményre

jelenet 1

Képzelj el egy tisztást. Vadászkutya kiképzés folyik. Elengednek egy nyulat és a kutya utána veti magát. Tudod mi a végeredmény. Nyuszkónak szegénynek annyi. 

jelenet 2

Képzelj el egy tisztást. Vadászkutya kiképzés folyik. Elengednek 50 nyulat. A kutya hol az egyik, hol a másik, hol a harmadik után veti magát. Cikázva a kiválasztott nyuszik között. Tudod mi a végeredmény? A nyuszik megmenekülnek. 

Bizony, ilyen világban élünk, amit nem lehet már spontán kezelni. Csakis tudatosan tudod újra kordában tartani a figyelmedet. Nyuszik százai, ezrei cikáznak körülötted. Nézzük tehát a koncentráció hiányának okait és persze azt is mutatom, hogyan tudod a koncentrációt fejleszteni.

1 Rengeteg a feladat

Ha túl sok a munka, tanulnivaló, akkor alapból kudarcként kezeled. "Soha nem leszek kész". Ez rengeteg energiát igényel. Folyton folyvást jön ez a kétségbeejtő gondolat. Túl sok, túl sok. Határidő közeleg.

Megoldás

Bontsd le a nagyot részfeladatokra. Még jobb, ha leírod őket és kipipálod amivel készen vagy. Látni és érezni fogod a haladást.

2 Kudarctól való félelem

Önbizalomhiányból fakad. Igazából az össz egészből csak néhány résztől félsz. Félsz, hogy nem tudod megoldani, nem tudod megérteni, mert nem vagy képes rá. 

Megoldás

Keresd meg melyik az a rész, ami alattomosan behatol a tudatalattidba és rejtett félelmeket kelt. Legtöbbször egy meg nem értett fogalom, szakkifejezés a mondaton belül, amitől dől a kártyavár. Ha azt tisztázod, az egész azonnal világos lesz. 

3.Motiváció hiánya

Ha nincs kedved az egészhez, akkor az agyad nem is lesz ott. Lecsap még a légyzümmögésre is, mert az érdekesebb.

Megoldás

Minden munkában, tanulnivalóban van olyan rész, ami tetszik. De legalábbis nem vált ki undort. Kezdd azzal. 

4.Elaprózódsz

Hajlamos vagy apróságokra egy csomó időt szánni. De ezt észre sem veszed. Becsap az agyad, hisz dolgozol.

Megoldás

Készíts tervet a munkamenetedre. Priorizálj. Napi 5-nél többet ne tervezz. Azt tedd fontossági sorrendbe. Nem baj, ha nem végeztél mind az öttel. Másnap az legyen az első, ami előző nap elmaradt.

5.Egyszerre csak egy gondolat

Ha munka, tanulás mellett eszedbe jutnak ötletek, további feladatok, azok is helyet kérnek a figyelmedből. Újra és újra jelentkeznek.

Megoldás

Írd le őket egy cetlire. Innentől nem fog energiát kérni a figyelmedből.

6.Kiégés

A kiégés már nem az 50 évesek problémája. Egyre több fiatal érzi, hogy elege van.

Megoldás

Pihenés. Meg kell tervezned a pihenést is. 20-25 percnél többet nem tud koncentrálni az agy. Állj le 1-2 percre. 2- 3 óránkét állj le 5-10 percre. Figyelj a légzésedre. Minden nap legyen "énidőd". Amit élvezel. De ezt is terezd be, mert különben elmarad.Tervezd be a nagyobb heti, havi, évi lazításokat. Bánj a pihenőidővel úgy, mint a munkaidővel. 

7.Sötét 

Ha sötétben dolgozol a gép előtt, az ősi ösztön állandóan arra késztet, hogy résen légy a mozgásra. Veszély. Energiavesztés. 

Ha nem elég a fény az olvasáshoz, az a szemnek dupla megerőltetés. Silabizál. 

Megoldás

Elegendő fény. Célzott fényforrás. 

8.Oxigénhiány

Annyira szüksége van agyadnak az oxigénre, mint az ételednek a sóra. Észre sem veszed, ha oxigénhiányban szenved.

Megoldás

Szellőztess, menj ki a szabadba, mozogj. Ha lihegsz mozgás közben jó sok oxigénnel tankolod fel magad. 

9.Nem jó módszer

Ha a tanuláshoz, a munkafeladatod értelmezéséhez, kidolgozásáshoz nem jó a módszered, elveszel a káoszban. Cikázni fog a figyelmed, mint a vadászkutya. 

Megoldás

Tanulj meg tanulni. Az olvasás nem tanulás. Az addig ismétlem, amíg nem tudom, az magolás. Felesleges és a jövődre nézve van a legrosszabb hatása. Butának fogod érezni magad és elveszíted a magabiztosságod. 

Itt tanítom őket: http://karrierkod.hu/trening

10.Ételek, víz

Glükóz és víz kell az agynak, hogy jobban tudj koncentrálni. Nem cukor! Nem csoki! A csoki feldob és elálmosít. Ha 2%-kal kevesebb a víz a szervezetedben, már csak 75%-kal dolgozik az agyad.

Megoldás

Igyál folyamatosan. Egyél bogyós gyümölcsöket, tojást, halat. Bővebben itt találsz agyserkentő ételeket.

http://karrierkod.hu/blog/ne-csokit-egyel-ha-jobban-akarsz-koncentralni 

+1 Koncentrációt fejlesztő technikák

Koncentrációs játékok

https://www.muveszhaz.com/koncentracio-fejlesztese/

Applikációs játék: Logo Quiz

Mozgásos játék. Utánozz le mozgássort.

Rendszeres meditáció



Zenehallgatás

Hallgass egy 2 hangszeres zenedarabot és felváltva figyelj a hangszerekre. Ha megy, legyen 3 hangszeres.


Zsonglőrködés

2 labdával, hárommal. 


Vizualizáció = Lásd magad úgy, hogy nagyon jól tudsz koncentrálni.

Ha tetszett a megoldás a problémádra, és még nem követsz, iratkozz fel a megtanulok tanulni rendszres leveleimre. 







 






 

Hozzászólások - Szólj hozzá Te is!